Všechny testovací fotografie byly snímány digitální zrcadlovkou Canon 50D ze stativu a s pomocí dálkové spouště. U objektivů vybavených optickým stabilizátorem byl tento stabilizátor vypnutý. První série snímků byla snímána ze vzdálenosti 2,5 metru (minimální zaostřitelná vzdálenost objektivů F2.8 a F4) a druhá série pak ze vzdálenosti 5m. Jako poslední jsou přidány fotografie objektu vzdáleného asi 500m od fotoaparátu.
U všech sérií jsem dále použil telekonvertory Canon EF 1,4x II a Canon EF 2,0x I, se kterými se ohnisková vzdálenost objektivů mění na 420mm a 600mm. U objektivů F4 a F4 IS při použití extenderu 2.0x přestane fungovat autofokus, takže jsem musel ostřit ručně. Snímal jsem do RAWU a v programu Canon DPP pouze převedl do JPEGu se základním nastavením bez dalších úprav a bez doostření. Na snímcích je náhled ve 100 procentním zvětšení.
Na těchto náhledech jsou vidět fotografie ze kterých jsou pak udělané výřezy.
Ohnisko 600mm, vzdálenost snímání 2,5m
Ohnisko 300mm, vzdálenost snímání 5m
V první sérii jsou použity samostatné objektivy bez telekonvertoru. Trochu překvapivě při otevřené cloně je obrazový výstup objektivu Canon F2,8 téměř identický jako ze stařičkého objektivu Canon F4 L. Stabilizovaný Canon F4 IS má viditelně horší ostrost.
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F4
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F2.8
Canon EF 300mm F 4 L IS, clona F4
Canon EF 300mm F 4 L, clona F4
Stejná situace, Canon F4 L špape na paty mnohem dražšímu Canonu F2.8. Nejhorší je opět Canon F4 IS.
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F4
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F2.8
Canon EF 300mm F 4 L IS, clona F4
Canon EF 300mm F 4 L, clona F4
S použitím telekonvertoru Canon EF 1,4x se už zvětšuje rozdíl mezi světelným objektivem Canon F2.8 a objektivy se světelností F4. Obrazový výstup z obou objektivů F4 je prakticky stejný.
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1,4x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1,4x, clona F4
Canon EF 300mm F 4 L IS + EF 1,4x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 4 L + EF 1,4x, clona F5.6
Úplně stejný výsledek jako u vzdálenosti 2,5m. Canon 300mm F2.8 je o třídu výš než dva zbývající objektivy.
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1,4x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1,4x, clona F4
Canon EF 300mm F 4 L IS + EF 1,4x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 4 L + EF 1,4x, clona F5.6
Při použití extenderů se konečně projevuje kvalita objektivu Canon F2.8 a opakuje se zde situace jako s telekonvertorem 1,4x. Ze zbývajících dvou objektivů je trošku lepší starší Canon F4 L.
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 2,0x, clona F8
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 2,0x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 4 L IS + EF 2,0x, clona F8
Canon EF 300mm F 4 L + EF 2,0x, clona F8
Znovu vítězí rozdílem třídy Canon F 2,8 a nestabilizovaný Canon F4 překonává svého stabilizovaného brášku.
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 2,0x, clona F8
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 2,0x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 4 L IS + EF 2,0x, clona F8
Canon EF 300mm F 4 L + EF 2,0x, clona F8
Pro srovnání přidávám přidávám fotografie vzdáleného objektu. Tady už rozdíly mezi objektivy nejsou tak velké jako při fotografování na krátkou vzdálenost. Je škoda, že svou roli zde také sehrála vzdušná oblačnost a špatné počasí. Rozhodně by bylo lepší tyto snímky pořídit za slunečného počasí. Bohužel jsem měl tyto objektivy společně jen krátkou dobu.
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1,4x, clona F4
Náhled na snímanou scénu
Canon EF 300mm F 4 L IS + EF 1,4x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 4 L + EF 1,4x, clona F5.6
Měl jsem chvilku půjčený objektiv Sigma 100-300mm F4 EX a tak jsem mohl vyzkoušet jak obstojí v konkurenci Canonu. Jednalo se však o starší verzi objektivu, bez označení DG. Možná právě proto při spojení s telekonvertorem Canon 1,4x nefungoval autofokus. Obrazovou kvalitu můžete posoudit sami, srovnání je s objektivem Canon F4 L.
Canon EF 300mm F 4 L, clona F4
Sigma 100-300mm F4 EX, clona F4
Canon EF 300mm F 4 L + EF 1,4x, clona 5.6
Sigma 100-300mm F4 EX + EF 1,4x, clona F5.6
Canon EF 300mm F 4 L + EF 2,0x, clona F8
Sigma 100-300mm F4 EX + EF 2,0x, clona F8
Vynikající profesionální teleobjektiv, který je vysoce hodnocený a je mnohdy označován jako jeden z nejlepších objektivů firmy Canon. Hlavní výhodou kromě světelnosti a obrazové kvality je jeho všestranost. Jeho koupí získáte s použitím telekonvertorů prakticky tři výborné objektivy: 300mm F2.8, 420mm F4 a 600mm F5.6. A to vše s fungujícím autofokusem. Použití telekonvertoru 1,4x prakticky na fotografiích nepoznáte, při použití konvertoru 2.0 je lepší malinko přiclonit. Hlavní nevýhodou je samozřejmě cena, která je u nás drasticky vysoká. Pro někoho další nevýhodou je váha objektivu, dvě a půl kila prostě v rukou ucítite. Slyšel jsem hodně názorů, jak se dá s tímto objektivem pohodlně fotit z ruky. Samozřejmě že dá, ale jak dlouho.. Udržet sestavu fotoaparát - objektiv vážící přes tři kila s okem u hledáčku vydržíte tak minutu a pak se vám začnou ruce klepat.. V té chvíli však většinou jako naschvál přichází ty nejlepší záběry. U tohoto objektivu se prostě použití monopodu nebo stativu nevyhnete. Sám mám dobré zkušenosti s monopodem. Ten je pohotovější než stativ a slouží hlavně jako oprora fotoaparátu když při focení často měníte stanoviště. Stativ zase přichází na řadu při fotografování z krytu nebo posedu.
Z hodnocených objektivů skončil až na třetím místě, což je trošku překvapující. Tenhle objektiv má výbornou obrazovou kvalitu hlavně při snímání na menší vzdálenost, i když ani zde nepřekonal starší objektiv Canon F4 L. Ve spojení s telekonvertory se obrazová kvalita hodně zhoršila. Možná je to způsobeno neostrým kusem, ale podotýkám že se jednalo o nový objektiv.
Hlavními plusy objektivu jsou optický stabilizátor, malá minimální zaostřitelná vzdálenost (která je jen 1,5 metru) a také maximální zvětšení 0,24x. S použitím mezikroužku Canon EF 25 je maximální zvětšení již 0,37x, takže se dá dobře použít i na fotografování motýlů nebo vážek.
Velké překvapení testu. I přes svůj vysoký věk se jedná o vynikající objektiv, který překonal svého stabilizovaného brášku a hlavně v testu samostatných objektivů šlapal na paty světelnějšímu objektivu Canon F2.8 L IS. Je to zřejmě způsobeno menším počtem optických členů v objektivu. Pokud ho někde seženete v bazaru, tak rozhodně stojí za vyzkoušení. I když zřejmě bude mít nějaké kosmetické vady, protože se už hezkých pár let nevyrábí, tak vám vše vynahradí svou optickou kvalitou.
Pro někoho může být nevýhodou absence stabilizátoru, ale to jde při špatném světle řešit použitím monopodu nebo stativu. Jinak už zbývají jen samá pozitiva a sociální jistoty :-).
Na závěr si neodpustím citaci vynikajícího fotografa přírody B. Moose Petersona: "Jasně proveďte srovnávací testy, vyfotografujte různé obrázky různými objektivy a uvidíte rozdíl. Vezměte si pak stejné objektivy do přírody a podívejte se na výsledek. Pokud jste opravdu upřímní, neuvidíte žádný rozdíl, ačkoliv tam předtím byl".