Zatím jsem vždy fotil makro v přirozeném světle bez blesku. Ale při špatném světle a při použití vyšších clonových čísel většinou vychází dlouhé časy, které se už z ruky nedají udžet. Hodně fotografů proto používá stativ. Já se však přiznám, že mi focení se stativem moc k srdci nepřirostlo. Při focení motýlů a drobného hmyzu mi naopak stativ překáží a v mnoha případech hmyz spíš vyplaším ještě před nastavením správné polohy stativu. Mnohem lepší zkušenosti mám s použitím monopodu, hlavně když fotím s delšími teleobjektivy ve spojení s mezikroužky. Monopod je pohotovější než stativ, ale ani on vám nepomůže ve špatně přístupných místech nízko nad zemí a při focení letícího nebo pohybujícího se hmyzu. Tady se právě ke zmrazení pohybu používá blesk. Já jsem s bleskem nikdy nefotil a proto jsem začal shánět informace na internetu a pročítal různá fóra. Čím více jsem však přečetl článků, tím více jsem se do toho začínal zamotávat. Takže jsem přestal s hledáním a začal fotit metodou pokus - omyl. Tedy nejdřív jsem musel zakoupit blesk. Nechtělo se mi hned na začátku kupovat makroblesk ani drahý značkový systémový blesk a tak jsem koupil externí blesk Nissin Di622. Ten mě překvapil kvalitou zpracování, která se blíží Canonu 430EX, ale za poloviční cenu. Blesk zvládá E-TTL i E-TTL2, je vybaven širokoúhlou rozptylkou, odraznou destičkou a jako součást příslušenství je i difuzér.
Tady je pár prvních fotografií při použití externího blesku Nissin s nasazeným difuzérem. Zatím se mi osvědčila dvě nastavení fotoaparátu. První případ je ten, kdy potřebujete objekt jen přiblesknout a odkrýt tím více detailů. Slunce je tedy hlavním zdrojem světla a blesk slouží jen k osvětlení zastíněných míst. Blesk také může vyrovnat kontrast při ostrém slunečním světle. V tomto prvním případě nastavím kompenzaci výkonu blesku FEC na hodnotu -2EV a použitý expoziční čas by neměl být kratší než synchronizační čas blesku u vašeho fotoaparátu. U Canonu 40D je to 1/250 sekundy. Druhý případ je použití blesku jako hlavního zdroje světla. To se používá při velkém zvětšení a při fotografování pohybujících se objektů. Tady nastavuji napevno synchronizační čas 1/250, ISO 100 a clonu F8 nebo popřípadě ISO 200 a clonu F10 a výkon blesku FEC na hodnotu 0. Podotýkám, že toto nastavení funguje docela spolehlivě při použítí blesku Nissin, s jinými blesky zkušenost nemám a bude možná potřeba provést vlastní testy s vlastním fotoaparátem a bleskem. Taky je to moje první focení s bleskem, později možná hodnoty upřesním. Pokud budete chtít najít inspiraci pro vaše makrofotky, doporučuji navštívit vynikající stránky No Cropping Zone. Tady také autor přichází s vlastním návodem, při kterém ještě nevzniká typické černé pozadí u snímků s vyšším clonovým číslem. Trik spočívá v tom, že rozdíl mezi světlem blesku a přirozeným světlem nesmí být větší než hodnota 2EV. Vše co musíte udělat je přepnou fotoaparát na manuální režim, kompenzaci blesku nastavit na 0 FEC a čas závěrky na synchronizační čas 1/250. Pak nastavíte clonu například na hodnotu F8 a pohledem zkontrolujete expoziční korekci.. ta by měla mít hodnotu -2EV. Pokud ne, tak vše doladíte změnou clonového čísla nebo změníte ISO. Chce to tedy trošku experimentovat, ale zase je to jako se stativem, než to nastavíte, může být váš fotografovaný objekt fuč.
40D-1096 Canon 40D, Canon 100mm F 2.8 Macro + Canon Life-Size Converter, 1/60, f/3.5, ISO 200, blesk