Všechny testovací fotografie byly snímány full frame digitální zrcadlovkou Canon 5D mark III ze stativu a s vypnutým stabilizátorem. Jedná se o krátký test, jen pro srovnání obrazové kvality těchto výborných superteleobjektivů. Nepoužil jsem ani žívý náhled, ani dálkovou spoušť. Fotografováno bylo prostě tak jako ve volné přírodě, kde stejně většinou není čas tyto vychytávky použít.
Použil jsem telekonvertory Canon EF 2,0x III a Canon EF 1,4x II. Snímal jsem do RAWU a v programu Zoner pouze převedl do JPEGu se základním nastavením bez dalších úprav a bez doostření. Na snímcích je náhled ve 100 procentním zvětšení.
Tady by se měla ukázat maximální kvalita kresby obou objektivů. Snímky z objektivu Canon 300mm byly pořízeny ze vzdálenosti 2,5 metru a z Canonu 500 ze vzdálenosti 4.5 metru.
Na snímcích je vidět, že při použití minimální zaostřitelné vzdálenosti je u Canonu 300mm trošku větší zvětšení. Jinak obrazová kvalita je u obou skel srovnatelná a opravdu vynikající. Je třeba si uvědomit, že fotografovaná poštovní známka má skutečnou velikost 5 centimetrů a na jednom milimetru jsou i tři vodorovné linky.
Canon EF 500mm F 4 L IS, clona F 4
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F 2.8
Canon EF 500mm F 4 L IS + EF 1.4x extender, clona F 5.6
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1.4x extender, clona F 4
Canon EF 500mm F 4 L IS + EF 2.0x extender, clona F 8
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 2.0x extender, clona F 5.6
Tato vzdálenost je už přijatelnější pro fotografování ve volné přírodě, protože přiblížit se třeba k volně žijícím ptákům na vzdálenost 2.5 metrů je čistá utopie. Já často fotografuji z krytu tak na vzdálenost 5 - 8 metrů. A na tuto vzdálenost je už Canon 300mm bez telekonvertorů nepoužitelný.
Stejně jako v předchozím testu je u obou objektivů patrná výborná obrazová kvalita i ve spojení s oběma telekonvertory. Je vidět, že Canon 300mm + 1,4x extender se obrazově vyrovná pětistovce bez konvertoru a Canon 300mm s telekonvertorem 2.0x se vyrovná Canonu 500mm s telekonvertorem 1.4. U pětistovky je však velkým plusem delší ohnisková vzdálenost, pořád je to 500mm proti 420mm, respektive 700mm proti 600mm. Další velké plus je použití extenderu 2.0x a tím pádem ohnisková vzdálenost 1000mm. Sice se zvýší clonové číslo na F8, ale na zrcadlovkách Canon 5DIII a Canon 1Dx zůstává stále funkční autofokus.
Canon EF 500mm F 4 L IS, clona F 4
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F 2.8
Canon EF 500mm F 4 L IS + EF 1.4x extender, clona F 5.6
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1.4x extender, clona F 4
Canon EF 500mm F 4 L IS + EF 2.0x extender, clona F 8
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 2.0x extender, clona F 5.6
Jen tak pro zajímavost jsem u objektivu Canon 500mm použil mezikroužek Canon EF25. Tím se u jakéhokoli objektivu sníží minimální zaostřovací vzdálenost. Nevýhou naopak je ztráta zaostření na nekonečno. U pětistovky jsem se tak dostal přibližně na 3.5 metru od snímané scény.
Obrazová kvalita.. jak jinak něž skvělá u obou objektivů. U pětistovky je vidět nárůst zvětšení.
Canon EF 500mm F 4 L IS, clona F 4
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F 2.8
Canon EF 500mm F 4 L IS + EF 1.4x extender, clona F 5.6
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 1.4x extender, clona F 4
Canon EF 500mm F 4 L IS + EF 2.0x extender, clona F 8
Canon EF 300mm F 2.8 L IS + EF 2.0x extender, clona F 5.6
Aby byla vidět obrazová kvalita pevných skel, tak pro porovnání přidávám snímek ze současně nejlepšího zoomu společnosti Canon 70-200mm F2.8 L II.
Canon EF 70-200mm F 2.8 L II IS, clona F 2.8
Canon EF 300mm F 2.8 L IS, clona F 2.8
Do čeho tedy jít? To je dost těžká otázka.. Myslím, že ani s jedním objektivem neuděláte chybu. Obrazová kvalita je srovnatelná, třístovka má výhodu v menší hmotnosti a v menší minimální zaostřitelné vzdálenosti. Pětistovka má zase delší ohnisko a tím pádem i menší hloubku ostrosti a lepší oddělí snímaný objekt od pozadí. Taky vám dovolí fotografovat z větší vzdálenosti a nevyplašit tak snímaný objekt. Ideální je mít objektivy oba :-), ale cena je přeci jen hodně vysoká. Občas se ale na internetových bazarech objeví použité objektivy za zajímavou cenu, která je v porovnání s nově prodávanými verzemi II poloviční.